Anchorman 2 (2013): De terugkeer van Ron Burgundy!

/

In Anchorman 2 keert levende legende Ron Burgundy (Will Ferrell), na een tijd van het toneel te zijn verdwenen, terug naar de plek waar hij thuishoort, floreert en schittert: het podium van de nieuwslezer.

De film zou niet zo goed zijn als deel 1 Anchorman: The Legend of Ron Burgundy uit 2004, die wel op Netflix staat in tegenstelling tot dit deel. Anchorman 2 zou zichzelf, volgens veel zelfbenoemde filmexperts, herhalen en dus niet origineel zijn. Ik vond ze allebei exact even goed, allebei even grappig en dus allebei aanraders voor fans van de typische Will Ferrell humor.

Anchorman 2 recensie Wij kijken netflix2

GNN

Samen met zijn vrouw Veronica (Christina Applegate, ook te zien in het pas op Netflix gekomen Married…With Children) vormt Burgundy, zoals in het eerste deel te zien was, uiteindelijk een nieuwslezersduo, maar dan krijgt zij de kans op promotie en wordt hij ontslagen omdat hij volgens hun baas ‘de slechtste nieuwslezer aller tijden’ is. Hij verplicht haar de keuze te maken tussen de aangeboden baan en hem. Ze kiest voor de baan. Niet lang daarna krijgt Burgundy de kans om aan de slag te gaan bij GNN, een nieuwe 24-uurs nieuwszender. Hij wordt zo een concurrent van zijn inmiddels ex-vrouw. Burgundy zoekt zijn oude nieuwsvrienden op en samen gaan ze het grote nieuwe avontuur aan in New York.

Ze besluiten niet het nieuws te brengen dat ze horen te brengen, maar juist het nieuws dat de mensen wíllen horen. Deze formule slaat, tegen alle verwachtingen in, aan. De zender krijgt succes en Burgundy wordt een nationale bekendheid. Maar deze triomf verandert hem en beïnvloed zijn relaties met z’n drie nieuwsvrienden, zijn ex-vrouw en z’n dominante bazin Linda Jackson.

Anchorman 2 recensie Wij kijken netflix4

Verloochenen eigen idealen

Ik zou een verhaal kunnen houden over dat deze film gaat over de keerzijde van roem, over het verloochenen van je eigen idealen of over vader-zoon relaties in de moderne wereld, maar dat ga ik niet doen. Anchorman 2: The Legend Continues zoals de film officieel heet, is er gewoon één met aantal zeer grappige scènes (tip: de eetscène bij de familie van Linda Jackson, kijk maar wat u met deze tip doet) en wederom met een briljant acterende Will Ferrell als Ron Burgundy.

Netflix aanbod, tips

De op Netflix beschikbare film die ons nog het meest deed denken aan de Anchorman films is toch wel Dumb and Dumber (lees hier waarom we het, even tussen twee haakjes, één van de leukste kerstfilms vinden) met hoofdrollen voor Jim Carrey en Jeff Daniels. De flauwte, de ontzettende hoge grapdichtheid en in beide films uitmuntende hoofdrolspelers zorgen ervoor dat we overeenkomsten zien. Grappig feitje: Jeff Daniels speelt in de tv-serie The Newsroom (2012-), net als Will Ferrell in de Anchorman-films, een nieuwslezer. En zo is de ‘cirkel’ rond.

anchorman 2 uitgelicht

It is main inner container footer text