Bloodline (2015-); Mud, Festen en een scheut wraak

/

Wat gebeurt er als het zwarte schaap uit een familie besluit om terug te keren op het oude nest en hierdoor een duister en begraven familiegeheim opnieuw opgerakeld dreigt te worden? Bloodline, de nieuwste Netflix Original, geeft ons het antwoord. Het speelt zich af in het, op het eerste gezicht, paradijselijke Florida Keys. We maken kennis met de familie Rayburn, een rijk gezin dat alles goed voor elkaar heeft; een eigen resort, vrijwel altijd lekker weer én een goede onderlinge band tussen zowel de ouders als de volwassen kinderen. Althans, zo lijkt het.

Schaap (kleur: zwart)

Want al snel blijkt oudste zoon Danny (een fantastische rol van Ben Mendelsohn) het zwarte schaap te zijn. De zoon die alleen terugkeert bij zijn familie als hij geld nodig heeft. Daarnaast heb je sheriff John Rayburn (Kyle Chandler, bekend van o.a. Zero Dark Thirty), de verstandigste van de drie zonen en notoire goedmaker, dochter Meg Rayburn (Linda Cardellini, bekend van o.a. Mad Men, Brokeback Mountain en New Girl), de dochter die werkt als advocaat en ten slotte is er heethoofd Kevin Rayburn (Norbert Leo Butz). Samen met moeder Sally (Sissy Spacek) en vader Robert (Sam Shepard) vormen zij het familiaire sextet waar Bloodline om draait.

bloodline netflix 2
Danny ‘het zwarte schaap’ Rayburn (l) en zijn broer John Rayburn (r)

De serie opent op een familiefeestje ter ere van het 45-jarige jubileum van het resort van de Rayburns. De karakters en hun eigenschappen worden direct treffend en duidelijk gekarakteriseerd en ondanks de gezelligheid en de drank, voel je direct een deken van onderhuidse spanning over de serie hangen. Als zoon Danny aan het einde van het feest aan z’n broer John vraagt of hij terug mag keren om weer permanent op het resort te gaan werken, is dat het begin van veel ellende, spannende mysteries in zowel het heden als het verleden, intriges en plottwists die samen zorgen voor de spannende drama/thriller serie Bloodline. Maar is Danny echt de slechterik en de lapzwans van de familie?

Zijn terugkeer op het resort kan gezien worden als de katalysator van deze plot-driven televisieserie. Elke aflevering eindigt tevens met een knoert van een cliffhanger. Daar moet je van houden, dat beseffen we ons, maar het zorgde er bij ons in ieder geval voor dat we door moesten blijven kijken. De dertien afleveringen kijk je op deze manier, zelfs met het lage tempo dat de serie kenmerkt, in een zucht uit.

Bloodline Netflix (TV Series 2015– )
Robert Rayburn (l) in gesprek en bier drinkend met zijn zoon Danny Rayburn (r)

Sfeer en wraak

Bloodline is qua sfeer tevens een dikke aanrader voor liefhebbers van het werk van regisseur Jeff Nichols. De serie is net zo stilzwijgend dreigend als zijn film Take Shelter (Nichols, 2011) en lijkt qua omgeving (zompige rivieren, hete dreigende southern VS zon) en spanning tevens een beetje op zijn laatste speelfilm Mud (Nichols, 2012). Meng dit met de thematiek van een film als Festen (Vinterberg, 1998) (lees: familiegeheim) en een scheut wraak en je krijgt een idee van wat Bloodline voor serie is. Maar dit zijn alleen maar woorden: wij raden je gewoon aan om te gaan kijken en je niet te laten afschrikken door het lage tempo. Wij gokken dat je na een aflevering of drie ook niet meer op kunt houden met kijken!

bloodline netflix front

UPDATE

Er is een releasedatum bekendgemaakt wanneer Bloodline seizoen 2 op Netflix zal verschijnen! Je leest het in ons artikel Coming Soon: Bloodline seizoen 2.