Don Jon (2013): body, pad, ride, family, church, boys, girls and porn

/

Deze week kwam de film Don Jon het Netflix aanbod binnengevlogen en daar waren wij maar wat blij mee, want het is echt een hele leuke film van de hand en met Joseph Goron-Levitt: een acteur die we wel vaker goede rollen speelt. Oké, we gaan je even proberen te verleiden om Don Jon te gaan kijken.

In Don Jon speelt Joseph Gordon-Levitt (bekend van o.a. het fantastische Inception) een gladde jongen die, zonder daar al te veel moeite voor te hoeven doen, elke week de knapste vrouwen tussen zijn altijd netjes gewassen lakens weet te krijgen. En alhoewel het leuk is om seks te hebben mooie madammen, prefereert Jon het kijken naar porno toch boven de daad zelf. Eigenlijk geeft hij in zijn leven maar om een aantal dingen, namelijk zijn ‘body, pad, ride, family, church, boys, girls and porn’.

Het is de eerste film die Gordon-Levitt zelf schreef en regisseerde, dus het is een gewaagde keuze om dan direct een pornoverslaafde knul in een komedie te spelen. Maar Gordon-Levitt acteert zich zichtbaar zonder enkele moeite uit deze hypothetische slangenkuil en dat hij kan acteren weten we eigenlijk al langer door zeer gevarieerde rollen in films als (500) Days of SummerInception, 50/50, The Dark Knight Rises en Looper. In Don Jon weet hij op zeer verdienstelijke wijze playboy Jon toch van enige diepte te voorzien, waardoor het personage geen Jersey Shore karikatuur wordt.

Don Jon Netflix

Deze Jon heeft de vrouwen voor het uitkiezen. In de club beoordeelt hij ze stuk voor stuk met een cijfer van één tot en met tien en met minder dan een acht gaat hij niet naar huis. Maar door zijn pornoverslaving is Jon niet in staat om een lange relatie om te bouwen, omdat de werkelijkheid nooit zo opwindend is als de dingen die hij ziet in zijn pornofilmpjes.

Sexy Sugarman

En dan ontmoet hij de sexy Barbara Sugarman, gespeeld door Scarlett Johansson (bekend van o.a. Avengers: Age of Ultron, Chef, Match Point en Her). Zij is anders dan alle andere vrouwen. Ook zij is bloedmooi, maar Barbara wil in tegenstelling tot alle andere gewillige dames niet direct seks met hem hebben. Ze wil wachten tot de tijd er rijp voor is.  Ze wil naar de film, ze wil uiteten en ze wil dat hij naar de avondschool gaat. Uiteindelijk wil ze zelfs zijn familie ontmoeten. Dat zijn stuk voor stuk een hoop ‘willen’ waar Jon opeens mee te maken krijgt, maar hij gehoorzaamt. Hij moet zelfs het kijken naar porno opgeven.

Don Jon Netflix 2 wij kijken netflix

Als Barbara er na een aantal weken achter komt dat Jon nog steeds meerdere keren per dag het internet afstruint voor zijn dagelijkse portie digitale cohabitatie, verbreekt ze de relatie. Jon besluit met tegenzin om de avondschool lessen weer op te pakken en het is aldaar waar hij medeleerling en weduwe Esther, gespeeld door Julianne Moore (The Big Lebowski, Still Alice), beter leert kennen.

Zij vertelt hem dat je pas kan genieten van seks als het van twee kanten komt, je moet je helemaal verliezen in het moment. Langzaamaan aan zien we Jon veranderen naar iemand die echt kan genieten van seks en die geen porno nodig heeft om aan zijn trekken te komen. Deze verandering en de relatie tussen Esther en Jon worden alleen wel wat snel afgeraffeld en had daarom wat meer tijd verdiend, want nu voelde het einde van de film een beetje, om bij het onderwerp van de komedie te blijven, als vroegtijdig klaarkomen: het was zomaar over.

Don Jon Netflix 2 wij kijken netflix moore gordon-levitt

Zoektocht naar intimiteit

Dit is een klein minpunt in een verder zeer goede film. In essentie gaat Don Jon dus over de zoektocht naar intimiteit, maar ook onderwerpen als sociaal geaccepteerd gedrag worden op subtiele wijze aangekaart. Jon wordt bijvoorbeeld door zijn familie en in zekere zin ook door Barbara aangespoord om een gezin te starten, te beginnen met een goede baan en kinderen. Maar Jon ziet dit niet zitten en verliest zich liever in de porno. Is hij daardoor een minder goed mens?

En dat hij elke zondag op de biechtstoel zijn zonden opbiecht in ruil voor vergeving door middel van een aantal Onzevaders en Weesgegroeten om de week er na weer met een schone lei te kunnen beginnen, zegt dat iets over hem als persoon of meer over de kerk zelf? Het zijn dit soort subtiele vraagstukken die de film van diepgang voorzien.

Joseph Gordon-Levitt bevestigt met zijn eerste zelf geschreven en geregisseerde film Don Jon daarom niet alleen wat we al wisten, namelijk dat hij bij de beste acteurs hoort van de laatste paar jaar, maar ook dat hij blijkbaar een zeer goede, grappige en interessante film kan maken over een onderwerp dat op het eerste gezicht wat platvloers, puberaal en misschien zelfs oppervlakkig kan lijken.

don jon recensie wij kijken netflix