Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :

House of Cards: de betekenis van de intro

/

Ben je ook een van de vele House of Cards fans? Hier zijn we inmiddels alweer een tijdje verknocht aan de serie waarin we de politieke carrière van de gehaaide Francis Underwood volgen. Maar behalve de uitermate boeiende verhaallijnen en fantastische shots, vinden we ook de House of Cards intro onwijs fascinerend. We vroegen ons af wat we precies allemaal voorgeschoteld krijgen. In dit artikel gaan we de intro ontleden en bekijken we wat alles voorstelt. Ga met ons mee op een tour door Washington D.C. en ontdek in wat voor omgeving de Underwoods zich precies begeven.

Het begin van House of Cards is inmiddels zo populair geworden, dat er vele lokale variaties zijn gemaakt. Onlangs verscheen rondom de Provinciale Statenverkiezingen ook een Nederlandse (en dus Haagse) versie van de intro waarin we grappige verwijzingen naar het Torentje, het Binnenhof en Den Haag zelf zien.

Dit filmpje is gemaakt door de jongerentak van de VVD en is hier te bekijken. Hier gaan we verder met de originele versie, waarin we het politieke epicentrum van de wereld zien; Washington D.C.

Even om erin te komen; hier is de intro van House of Cards seizoen 1:

De muziek past prima bij een serie als House of Cards. Het is bombastisch, statig en mysterieus, en deze eigenschappen zijn zeker toe te kennen aan een instituut als ‘Washington’. Het blijft op een bepaalde manier ongrijpbaar en dat is ook zeker iets wat in de serie voorkomt.

Laten we de opvallendste shots erbij halen en bekijken wat we zien. Hierbij pakken we seizoen 1 als voorbeeld; seizoen 2 en 3 zijn vergelijkbaar met het eerste seizoen, afgezien van een paar kleine verschillen, waaronder een heerlijk subtiele muzikale verwijzing in seizoen 3 naar seizoen 2. De diehards weten wat we bedoelen.

Aangezien deze House of Cards-intro vrij veel shots kent -en sommige ook op elkaar lijken-, zullen we de opvallendste beelden eruit pikken.

House of Cards intro
Shot 1

Shot 1: In het eerste shot zien we een groot gedeelte van de stad Washington; de stad waar het allemaal gebeurt. Misschien is het leuk om een kleine profielschets te maken van Washington als politieke stad, want het heeft een behoorlijk interessante achtergrond. De volledige naam is eigenlijk Washington District of Columbia, afgekort D.C.; dit houdt in dat Washington feitelijk een district is en geen staat (de staat Washington ligt aan de westkust van de VS). Gelegen tussen staten als Virginia en Maryland, profileert Washington zich dus als federaal district. Dit is van oudsher zo besloten om de neutraliteit van de plek te bewaken en een eventuele invloed van de desbetreffende staat uit te sluiten. Vernoemd naar de eerste president van de VS, George Washington, groeide Washington D.C. uit tot een machtige plek. In de stad zelf vinden we de centra van de drie federale branches (machten) van het land: de Supreme Court (Hooggerechtshof: de rechterlijke macht), Congress (het Congres bestaande uit het Senaat en het Huis van Afgevaardigden: wetgevende macht), en de regering (o.a. de president & kabinet: uitvoerende macht). Het zijn dus vooral de geschiedenis en de gevestigde ordes die Washington tot zo’n belangrijke stad maken want qua inwonersaantal loopt D.C. vrij achter op andere steden; met zo’n 700.000 inwoners is het is slechts de 23e stad van het land. Tot zover een schets van D.C. Terug naar House of Cards en het eerste shot. Als kijker staan we in het eerste shot nog vrij ver van dit politieke centrum af;  het Washington Monument is herkenbaar gecentreerd en daarachter zien we al een glimp van het Capitool verschijnen. Zou Frank Underwood ons al kunnen zien vanuit zijn kantoor?

House of Cards White House
Shot 2

Shot 2: In het tweede shot zien we het Capitool al dichterbij komen. We bevinden ons hier op Pennsylvania Avenue, de weg waaraan ook het Witte Huis officieel gelegen ligt. Mocht je ooit Obama een kaartje willen sturen, adresseer je deze dus naar 1600 Pennsylvania Avenue. Als we dit shot bekijken, hebben we het vermoeden dat Robin Wright’s naam hier niet toevallig staat. Robin, die in de seizoenen op uitstekende wijze de vrouw van Francis Underwood speelt, vormt namelijk een belangrijke brug tussen Frank en de politiek. Zoals we vooral in de latere seizoenen zien, is Claire van ongelooflijke waarde voor de politicus en is zij op een gegeven moment de factor die Frank niet alleen naar bepaalde ambten brengt, maar ook zeker naar de burgers van het land. Waar Frank een handje vol heeft van liegen en de waarheid te verdonkeremanen, heeft Claire soms de neiging om zich openlijk te uiten over bepaalde zaken. Kijk ook naar hoe helder de lucht boven Washington is, ten opzichte van Kevin Spacey’s still. En hoe toevallig is het dan, dat Claire’s naam ‘helder’ of ‘licht’ betekent? Neemt verder natuurlijk niet weg dat ook Claire haar berekenende trekjes heeft, haar shot verandert dan ook in de intro’s van seizoen 2 en 3.

House of Cards Zoe
Shot 3

Shot 3: Het derde shot is genomen vanaf North Capitol Street, al iets verder gelegen van het Capitool. En zo wordt het shot ook geportretteerd. Als kijker staan we letterlijk vanachter een hek naar het machtscentrum te kijken. Interessant is ook dat we bij dit shot de naam van Kate Mara zien, die in House of Cards de rol van journaliste Zoe op haar neemt. Zij probeert de Amerikaanse politiek binnen te dringen, maar in hoe verre is dat mogelijk? Het hek en de afstand tot het Capitool lijken mooi aan te sluiten op het ongrijpbare element dat het met zich meebrengt. In het shot dat hierop volgt, verschijnt de naam van Corey Stoll. Corey neemt in House of Cards de rol van Peter Russo op zich en als je HoC helemaal gevolgd  hebt, kun je wel een verband leggen tussen Zoe en Peter. En dan zijn ook de (donkere) wolken boven beide namen gelijk duidelijk.

House of Cards Grant
Shot 4

Shot 4: Dat D.C. doordrenkt is van verwijzingen naar de Amerikaanse geschiedenis, blijkt uit alle monumenten, vernoemingen, straten en musea in de stad. Uiteraard ontkomen we daar niet aan in de intro van House of Cards. In het bovenstaande shot zien we de Ulysses S. Grant Memorial, prachtig gelegen tussen het Capitool en het Washington Monument (zichtbaar in de verte). Misschien zegt de naam Grant je niet zo veel, maar hij is absoluut een belangrijke speler in de Amerikaanse geschiedenis. Hij was de 18e president van het land maar hij wordt vooral herinnerd om zijn rol in de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865), een aantal jaren voor zijn presidentschap. Als generaal heeft hij met zijn beroemde militaire strategieën een belangrijke bijdrage geleverd aan de overwinning van de Unie (van noordelijke staten) op de Confederatie (van zuidelijke staten). Als president wist hij de gehele natie relatief te stabiliseren in een na-oorlogse periode, maar hij zat in een regering vol met corruptieschandalen. Tegenwoordig zit hij dus trots op zijn paard, kijkend over het Washingtonse groen. Het bijzondere aan dit monument is dat het in principe een presidentieel monument is, maar zich onderscheidt door een militaire ondergrond. Het Capitool staat in zijn rug, dus Frank Underwood kan ten alle tijden kijken naar generaal Grant, symbool van de Amerikaanse identiteit.

HoC 5
Shot 5

Shot 5: Dit beeld is een interessante aanvulling op het voorgaande shot, omdat deze beeldengroep ook bij de Ulysses S. Grant Memorial hoort. Dit beeld heet de Cavalry Charge en laat een dramatischere dynamiek van de Burgeroorlog zien dan de koele Grant. In dit shot komt het monument erg patriottistisch over door de soldaat die zijn zwaard omhoog zwiept, een andere soldaat de boel vooruit trompettert en de achterste soldaat met de vlag zwaait. De andere zijde van het beeld laat echter een gevallen paard zien dat een soldaat met zich meetrekt in de cavalerie. Kijk maar even mee:

House of Cards Cavalry
Bron: Khan Academy

Vanuit deze kant krijgen we een volledigere beeld van oorlog te zien. Gepijnigde gezichten en gevallen paarden maken blijkbaar ook deel uit van dit beeld, maar ze zijn niet te zien in de House of Cards-intro. De serie laat alleen de patriottistische en ‘positieve’ façade van dit beeld zien en om eerlijk te zijn, vinden we dat prima bij de serie passen. De introductie in zijn geheel is erg mooi gestileerd -het kan dus prima zo zijn dat de makers dit gewoon een mooie point-of-view vonden-, en de intro wordt ook gewoon erg Underwood-style op deze manier: een façade van gewichtigheid en ogenschijnlijke macht/victorie, waarvan we weten dat er een duistere zijde is.

HoC Remy
Shot 6

Shot 6: Voor het 6e shot blijven we wederom bij het Ulysses S. Grant Memorial, want hier zien we namelijk de voorkant van het monument (Grant en zijn paard staan op die sokkel). Het beeld wordt bewaakt door vier bronzen leeuwen, waarvan er hier twee zichtbaar zijn. De leeuwen stralen kracht en onverzettelijkheid uit en ook dat zijn eigenschappen die bij het patriottistische karakter van de historie en de stad passen. En wederom zien we een mooi verband tussen deze beeltenis en de naam die in beeld verschijnt; Mahershala speelt Remy Danton, de hardwerkende lobbyist die voor grotere spelers werkt (zoals Frank) en dit loyaal, doeltreffend en met een gehaaid randje doet.

House of Cards Lincoln
Shot 7

Shot 7: Shot 7 is absoluut een prachtig geschoten schot en bewijst wederom het fotogenieke karakter van D.C. Ook in dit shot druipt de verering van de helden uit de Amerikaanse geschiedenis af. In de verte zien we het indrukwekkende Lincoln Memorial, wat uiteraard gebouwd is ter ere van Abraham Lincoln, de president die er om bekend staat dat hij het land bij elkaar kon houden en de afschaffing van de slavernij doorvoerde. In dit shot ziet het Lincoln Memorial er vrij klein uit, maar reken maar dat het een groot bouwwerk is. Als we naar dit monument turen, hebben we een andere grote president in onze rug staan want achter ons is het Washington Memorial te vinden, gebouwd ter ere van de eerste president en founding father George Washington. Wellicht ken je dit monument wel; het is een lange obelisk die we ook in het ‘Kevin Spacey shot’ zien. Tussen deze twee presidenten in, wist de stad nog een belangrijk monument te plaatsen en deze staat vlak voor ons in dit shot. Deze marmeren plaat is een onderdeel van de World War II Memorial. Hier worden uiteraard de ingezette en gevallen Amerikaanse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog herdacht en geëerd. Dit monument staat er nog relatief kort (2004) en er was destijds nogal wat kritiek op de locatie van dit monument; het verstoort de onafgebroken lijn tussen Lincoln en Washington, en het neemt ruimte in beslag van een plek waar veel historische demonstraties plaatsvonden (o.a. Martin Luther King). Hoe dan ook, het monument staat er en daar was men zich blijkbaar ook van bewust. De tekst op deze steen luidt:

Here in the presence of Washington and Lincoln, one the eighteenth century father and the other the nineteenth century preserver of our nation, we honor those twentieth century Americans who took up the struggle during the second world war and made the sacrifices to perpetuate the gift our forefathers entrusted to us, a nation conceived in liberty and justice.

Zoals je nu wel merkt, staat Washington vol met vereringen van helden en politici, en zijn overal wel Amerikaanse waarden te vinden zoals in dit geval ‘justice’ en ‘liberty’. Zou Frank Underwood ooit een monument krijgen in D.C., behalve een bibliotheek die naar hem vernoemd is? Wij betwijfelen het…maar je weet maar nooit.

HoC Reagan
Shot 8

Shot 8: We wezen al eerder op het feit dat de stad vol staat met gebouwen die naar presidenten vernoemd zijn, waaronder dit imposante, neoclassicistische gebouw. Officieel heet dit bouwwerk de William Jefferson Clinton Federal Building en dit is uiteraard vernoemd naar de president met de sigaar Bill Clinton (wellicht binnenkort de eerste First Gentleman als zijn vrouw de verkiezingen van 2016 wint.) Tegenwoordig is dit het hoofdkwartier van de U.S. Environmental Protection Agency, een federale instantie die zich bezighoudt met de volksgezondheid en het milieu. Grappig dat in dit shot ook een subtiel knipoogje naar beide Underwoods uit seizoen 1 zit: Claire houdt zich als hoofd van Clean Water Initiative bezig met een schoner milieu en Frank, tsja, hij heeft net als Bill soms ‘last’ van acute seksuele lust naar jongere vrouwen.

HoC 9
Shot 9

Shot 9: Voor het 9e frame zijn we aangekomen bij een nieuwe verwijzing naar de Amerikaanse Burgeroorlog. Dames en heren, we staan voor het Grand Army of the Republic Memorial. De Grand Army was in feite een organisatie voor veteranen die in de Burgeroorlog hebben gestreden, maar ontwikkelde zich verder tot een maatschappelijk betrokken partij door bijvoorbeeld het stemrecht voor Afro-Amerikaanse veteranen te steunen en te lobbyen voor pensioenen voor veteranen in het algemeen. Mooi dat deze Grand Army dan even in de intro voorbij flitst.

House of Cards statue
Shot 10

Shot 10: Een standbeeld in Washington…dat moet wel een president zijn, toch? Nope! We zien hier geen wereldleider die het land bestuurt vanaf zijn zetel, maar de zogenaamde Chief Justice (Opperrechter) John Marshall. Zoals je al eerder in deze post hebt kunnen lezen, settelt de federale rechterlijke macht in de vorm van het Hooggerechtshof zich in de stad en de opperrechter is daar het hoofd van. Ze zijn tevens betrokken bij het proces van een mogelijke afzetting van de president en begeleiden de president bij zijn inauguratie. Maar wat maakte de heer John Marshall zo bijzonder dat hij een standbeeld in de stad en een rol in de intro van House of Cards verdiend heeft? Als opperrechter wist hij in het land dat nog maar net onafhankelijk was geworden de rechterlijke macht te verstevigen, onafhankelijk te maken en het onderdeel te laten worden van de federale overheid. Dit maakte de federale overheid sterker en konden de voorstanders van sterkere ‘state governments’ voorlopig alleen maar zuur toekijken. Wat betreft Frank Underwood, denken we dat hij in het Witte Huis ook veel baat heeft, en gaat krijgen, bij een sterke, invloedrijke federale overheid. Met name het ‘America Works’-programma uit seizoen 3 past hier prima in, zonder in al te veel spoilerachtige details te treden.

House of Cards lions
Shot 11

Shot 11: Onze tour door Washington loopt langzamerhand tegen het einde aan en we zijn hier wederom terug bij het Ulysses S. Grant Memorial. De leeuwen die we eerder tegenkwamen, bewaken generaal Grant ook wanneer de duisternis in de stad treedt. Prachtige beelden toch? Dit shot is een mooie beeltenis van een sterk, zelfverzekerd wezen, maar dat wel alleen opereert. Deze eigenschappen vinden we ook bij Frank terug; hij komt weliswaar doelbewust en krachtig over naar alle mensen om hem heen, maar hij opereert op een bepaald niveau in zijn eentje. Zelfs zijn vrouw Claire kan niet alles weten wat Frank vindt of doet; die exclusiviteit hebben wij als kijker wel wanneer Frank zijn werkelijke gedachtes naar ons toespeelt in de camera. Daarom zien we in Frank ook glimpen van een sterk beest dat de zaken in de gaten houdt en zijn prooi in het vizier heeft.

House of Cards Grant
Shot 12

Shot 12: House of Cards laat ons nog een blik werpen op generaal Grant die -vanuit dit perspectief gezien- het Capitool en dus de natie bewaakt. Wederom een mooi uitgedacht shot, waarbij de grootsheid van Grant extra benadrukt wordt door het kikkerperspectief van de camera.

House of Cards Union Station
Shot 13

Shot 13: Voordat we de rondleiding door Washington beëindigen (we hebben inmiddels wel een indruk van de stad), krijgen we nóg een beeld voorgeschoteld. Dit is te vinden bij Union Station (inderdaad een station) en representeert de Griekse god Thales, die hier het element elektriciteit voorstelt. Samen met 5 andere representanten staat hij voor elementen die nodig zijn voor een spoorwegsysteem; een grote menselijke prestatie en daarom vereerd in het belangrijke Union Station. De aanleg van spoorwegen gaf een enorme impuls in de Amerikaanse economie en droeg bij aan de grootsheid van de V.S. als natie. Zulke impulsen -in wat voor vorm dan ook- zal het land nodig blijven hebben om zich te blijven ontwikkelen en daarmee wereldmacht te blijven. Zal Frank U. de geschikte man zijn om hieraan bij te dragen?

House of Cards intro
Shot 14

Shot 14: En met shot 14 in deze reeks zijn we aan het einde gekomen van deze uiteenzetting van de House of Cards intro. De serie besluit de intro met dit mooi gestileerde shot, waarin een van de belangrijkste gebouwen van D.C. centraal staat, die door de belichting afsteekt tegenover de donkere omgeving. Opvallend is natuurlijk ook de omgedraaide Amerikaanse vlag in de titel van de serie. Wat zou dit betekenen? Wij verbinden dit in ieder geval aan de stiekeme, gluiperige, ondergrondse en nasty manier van politiek bedrijven, zoals we tegenkomen in House of Cards. Daarmee is de opmerking van ex-president Bill Clinton wel extra bedenkelijk; hij vertrouwde Kevin Spacey toe dat 99% van wat er in de serie vertoond wordt, klopt.

Conclusie

Al deze shots bij elkaar genomen, wat kunnen we dan vertellen over de intro van House of Cards? Er zijn een aantal punten opgevallen:

  • De makers van House of Cards hebben ten eerste een prima gevoel voor esthetiek. De beelden die ze schoten zijn prachtig en ze laten fantastische shots van de stad Washington zien. Alles is mooi in het kader gezet, de belichting is mooi, er wordt veel met donkere/heldere contrasten gewerkt en er is veel dynamiek door de time-lapse. Ook beelden waarin minder gebeurt, blijven gewoon erg fascinerend om te zien. Deze intro draagt wat ons betreft absoluut bij aan de status van House of Cards als kwaliteitsserie.
  • We zien allerlei verschillende kanten van de stad. Uiteraard is de politiek dominant in de introductie, maar we zien ook shots die verschillende buurten van Washington laten zien (deze hebben we niet allemaal behandeld, maar kijk de intro er maar op na). Zo zien we straten in de buurt van het Capitool, maar komen we ook langs achterstallig onderhouden wateren, grimmige bruggen en een prominent honkbalstadion. We kunnen alleen vreemd genoeg het Witte Huis niet vinden… jij wel misschien?
  • Washington wordt geportretteerd als een machtig en statig gebied, wat het natuurlijk ook is. De vele grote gebouwen dragen hier in combinatie met de bombastische muziek behoorlijk aan bij; dit is waar de gevestigde orde zich begeeft.
  • Er is uiteraard ook veel aandacht voor het nationale karakter en de  Amerikaanse geschiedenis. We krijgen indrukken van patriottisme en nationalisme door de verering van vaderlandse helden. Doordat er in de stad zoveel memorials en standbeelden zijn die hieraan refereren, ontkom je gewoon niet aan zulke betekenisvolle figuren.
  • Dat brengt ons wel naar een tegengeluid richting deze manier van portretteren, want wat moet je nu van House of Cards denken als je een doorgewinterde Zuiderling bent die niet veel opheeft met de federale regering en figuren die hiervoor hun bijdrages hebben geleverd? Veel mensen in het zuiden van de VS zijn nog steeds wantrouwend tegenover het Witte Huis en zien liever dat hun eigen staat meer kan bepalen dan de regering. Hoe moet een portrettering van een man als Ulysses S. Grant of Lincoln voor hen zijn? Mannen die bijdroegen aan de overwinning van het Noorden op het Zuiden? Heel anders dan het in Washington beleefd wordt in ieder geval. Zulke sentimenten kun je vooral nog vinden bij neo-confederalisten, bij wie de Zuidelijke cultuur geprefereerd wordt boven de invloed uit het machtige Noorden en wie de Burgeroorlog heel anders interpreteren dan de rest. We denken dat deze mensen maar voor hun eigen gemoedstoestand beter geen House of Cards aan kunnen zetten, want daar gaan ze geen plezier aan beleven.

We hopen dat jullie verder wel plezier aan House of Cards beleven, want het is een ontzettend fascinerende serie met boeiende karakters en geweldige acteurs. Kijk alleen al naar de chemie tussen Kevin Spacey en Robin Wright, om maar wat te noemen. De introductie is dan eigenlijk ook nog maar het topje van de ijsberg. Op Wij Kijken Netflix zijn we ook nog lang niet klaar met deze serie als onderwerp; we gaan er zeker mee aan de slag in de aanloop van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Dat klinkt ver weg, maar ze zijn feitelijk allang begonnen en de eerste kandidaten druppelen alweer binnen. Zit hier de nieuwe Frank Underwood bij? En ben je ook benieuwd naar nog meer House of Cards-artikelen? Hou de site in de gaten, of schrijf je hier in de rechterbalk in voor de nieuwsbrief en/of like onze Facebook pagina hier. Dan hoef je het zeker niks meer te missen!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest