De Nieuwe Wildernis (2013): Nederlandse light variant van een BBC natuurproductie

/

Twee jaar lang filmden regisseurs Mark Verkerk en Ruben Smit de Oostvaardersplassen in Flevoland met als resultaat De Nieuwe Wildernisネックレス ルチルクォーツネックレス【勝負強さ 事業運 成功】: een natuurdocumentaire in de traditie van de BBC-documentaire Planet Earth en de vele verschillende remakes die daarna volgendenpt900【0.53ct】ダイヤモンドリング 【刻印無料】【品質保証書】【代引手数料無料】一粒 ダイヤリング 指輪 ミル打ち ダイヤモンド リング 取り巻き ダイヤ 一粒ダイヤ 大粒ダイヤ【楽ギフ_包.

Want dat het publiek de laatste tien jaar is doodgegooid met superscherpe in HD gefilmde natuurdocumentaires staat vastダイニング4点セット オーズ(OZR) ウォールナット 板座チェアー ダイニングセット 木製 ブラウン 総無垢 4人用 ダイニングテーブル ダイニングチェアー チェア ベンチ 10P17Jun17, met films en documentaires als bijvoorbeeld Planet Earth業務用仕様 超大判バスタオル ★100×180cm★ スレン染 2000匁 ブラウン 50枚セット, Earthセイコー SEIKO セイコー セレクション ソーラー メンズ 腕時計 時計 SBPJ025 国内正規【ポイント10倍】【楽ギフ_包装】, The Blue Planet en Life (klik op de titels om direct naar de Netflix films te gaan)ヨドコウ ヨド物置ESE-1606E【エスモ】【配送のみ】お客様組立品【エリア限定】●物置 屋外 収納庫 物置 おしゃれ ベランダ収納庫 屋外 スチール物置. Maar dat weerhield Verkerk en Smit er niet van om toch De Nieuwe Wildernis te maken結婚指輪 プラチナ マリッジリング ペアリング 指輪 プラチナ リング プラチナ 甲丸2.5mm マリッジリング 結婚指輪 本格派シリーズ 日本製【NEWショップ】 【マリッジリング】【プラチナ】【結. Ze besloten om vier seizoenen lang de dieren rond en in de Oostvaardersplassen te filmen om op deze manier te laten zien dat er zelfs in ons dichtbevolkte Nederland plek is voor een prachtig natuurgebied met bijvoorbeeld de grootste groep wilde konikpaarden van Europa造花アート・観葉植物 ベンジャミンツリー斑入リ1.8 ※開店・移転・引っ越しなどのお祝いへの贈り物、オフィス・店舗などの室内インテリアとしてオススメ【送料・立札orメッセージカード無料】.

Dierlijke hoofdpersonen

In De Nieuwe Wildernis volgen we een aantal hoofdpersonagesブローバ Bulova 腕時計 時計 Bulova 98C114 Mens Marine Star Silver Chronograph Watch: de konikpaardenオフロードサービス タニグチ コンペティションマフラーIII クワイエット スズキ ジムニー JB23/JB33/JB43用【マフラー】OFF ROAD SERVICE TANIGUCHI COMPE, de vossen, de edelherten, de zeearenden en de ijsvogels. We zien ze in zomer genieten van het mooie weren en kinderen krijgen, terwijl ze in de winter moeten vechten voor de kou en het weinige voedsel dat er nog te vinden is.  Omdat er ook aandacht is voor de andere dieren krijgen we als kijker duidelijk te zien dat dit hele gebied met elkaar verbonden is via deze verschillende dieren en flora. Zo eet de één de andere bijvoorbeeld op, terwijl andere dieren elkaar juist, zowel bewust als onbewust, helpen met overleven.

Deze symbiose wordt mooi geïllustreerd in de scène waarin we in close-up de stront van de konikpaarden zien, de uitwerpselen waarvan de geur volgens de voice-over iets zegt over het karakter van het desbetreffende paard, waarin verschillende strontvliegen wachten om hun vrouwtjes uit de lucht te kunnen grijpen. De nietsvermoedende vrouwtjes komen af op de geur van de poep van de konikpaarden, worden vervolgens gegrepen door één van de mannetjes en dan kan de verkrachting beginnen. Het moet wel gezegd worden dat deze mannetjes vervolgens de vrouwtjes beschermen tot de eitjes uitkomen. Mooie wereld is het toch, die dierenwereld.

Muziekgebruik en voice-over

De cinematografie van De Nieuwe Wildernis is dus prachtig. Zowel de scherpte van de ingezoomde HD-shots als het kleurgebruik zorgen ervoor dat de beelden op zichzelf al zeer de moeite waard en verhalend zijn. Daar heb je de voice-over of de muziek dus niet voor nodig, maar hier dachten de makers blijkbaar anders over. Deze muziek is namelijk te aanwezig en te sturend. Het is te gericht op het creëren van drama. En ook de voice-over, gedaan door Harry ‘Albert Heijn’ Piekema, was een groot minpunt. Hij probeerde afwisselend poëtisch uit de hoek te komen met mooi gestileerde volzinnen, terwijl het volgende moment een kinderachtige en makkelijke scorende grap werd gebruikt. Deze afwisseling werkte niet. Zelfs als je het niet vergelijkt met de legendarische stem van Sir David Attenborough is het niveau niet al te best.

De makers willen een verhaal vertellen ‘voor de hele familie’, maar hebben daarbij de pech dat het leven in de Oostvaardersplassen een stuk rustiger is dan bijvoorbeeld in Afrika. Dat maakt De Nieuwe Wildernis een stuk minder spectaculair dan z’n BBC-neefjes, maar daar kunnen zowel de dieren als de makers uiteraard niks aan doen. Flevoland is nu eenmaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Afrikaanse steppe waarop een groep allesverslindende leeuwen de dienst uit maakt, zelfs niet met de grootst mogelijke fantasie.

De Nieuwe Wildernis kan daarom gezien worden als een light versie van de HD-natuurfilm. Een documentaire die qua beeld prachtig is, maar toch iets minder spannend dan de BBC-producties. En tegelijkertijd een film die qua voice-over en muziek op bepaalde momenten irritatie weet op te wekken. Dit alles betekent niet dat De Nieuwe Wildernis een slechte documentaire is geworden, aangezien lightproducten soms ook een lekker en leuk alternatief kunnen zijn voor de volle producten. Persoonlijk prefereer ik alleen toch de vollere (BBC) producten, maar dat is een kwestie van smaak.