Sense8 (2015-); Telepathie in mozaïekvorm

/

De pr-machine rondom de nieuwe Netflix Original Sense8 draait deze periode op volle toeren; je bent de advertenties en commercials rondom de nieuwe serie van Andy en Lana Wachowski vast wel ergens tegengekomen. De nieuwsgierigheid was bij ons ieder geval gewekt en na een Sense8-marathon gehouden te hebben, kunnen we ons licht er eindelijk op laten schijnen. Is Sense8 het proberen waard, of bedanken we voor de moeite?

De commentaren op Sense8 waren matig tot positief; er verschenen reviews met kritische punten op de serie, terwijl veel kijkers op bijvoorbeeld IMDB een goede score aan Sense8 gaven. Sommigen stipten aan dat het lastig is om snel affiniteit met het verhaal te krijgen en dat het gevaar loert dat je afhaakt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dit best kunnen voorstellen, maar mocht je dat moment ook tegenkomen, dan is ons advies: hou vol en kijk verder!

Sense8: Een 8-tal met elkaar verbonden

In Sense8 maken we kennis met 8 totaal verschillende personen: Riley (DJ uit IJsland), Will (politieman uit Chicago), Nomi (transgender-activiste uit Californie), Capheus (buschauffeur uit Kenia en tevens groot fan van Jean-Claude van Damme), Sun (zakenvrouw uit Seoul), Kala (wetenschapster uit India), Wolfgang (badboy uit Duitsland) en Lito (een knappe Mexicaanse acteur). Zoals je ziet, komen ze uit alle windstreken en hebben ze ogenschijnlijk niets met elkaar te maken. Maar niets is minder waar; ze bezitten namelijk een bijzondere gave en zijn ‘sensate’ (sense8). Ze zijn op telepathische wijze met elkaar verbonden en kunnen met elkaar spreken, elkaars emoties voelen, elkaars taal spreken en elkaars talenten gebruiken. Bovendien hebben ze hetzelfde visioen waarin een vrouw zelfmoord pleegt en krijgen ze steeds bezoek van een mysterieuze man genaamd Jonas (Naveen Andrews). Bijzondere lui dus. Zo bijzonder dat er vanuit een dubieuze, medische hoek jacht wordt gemaakt op Nomi. Kunnen de ‘sensates’ elkaar helpen?

Sense8 Jonas
Jonas (L) bezoekt politieagent Will (R)

Het verhaal kenmerkt zich vooral in het begin door de introductie van de hoofdpersonages. Omdat het best veel personages zijn, krijg je veel nieuwe informatie op je afgevuurd en je vraagt je af in hoeverre al deze informatie relevant is. We zaten dan ook enigszins met een ‘hmm’-gevoel en de eerste aflevering is niet eens in 1x uitgekeken. Het bleef ietwat te onsamenhangend en te onduidelijk. Maar wacht… zoals eerder verteld, staan al deze personen met elkaar in contact en kunnen ze in elkaars leefwereld stappen. Wanneer dit ook daadwerkelijk gebeurt, wordt de dynamiek van Sense8 al een stuk interessanter en opvallender. Dan blijkt ook dat ze elkaars talenten goed kunnen benutten en dat ze elkaar steeds beter leren kennen. Er komt ook meer plot- en karakterontwikkeling, wat leidt tot een nog hoger ‘ik-blijf-lekker-doorkijken’-gehalte.

Sense8 Lito
De populaire acteur Lito is ook een ‘sensate’

Als een National Geographic-gids

Doordat de personages zo divers zijn, nemen ze niet alleen elkaar, maar ook ons als kijker mee door hun wereld. Dit gaat gepaard met ontzettend mooi geschoten plaatjes. Je gaat letterlijk van een grauwe stad als Chicago naar een kleurrijke bruiloft in India, om vervolgens via het warme Mexico naar de talloze bergen op IJsland te gaan. Alsof je soms door een uitgave van een National Geographic-gids loopt! Wat dat betreft is ook bijvoorbeeld de intro van Sense8 erg gepast. Sommige van deze shots lopen door de mooie montage vlekkeloos in elkaar over. Om een voorbeeld (zonder spoiler) te geven; Will en Riley ontmoeten elkaar zowel in Chicago als IJsland. De montage combineert verschillende pan-cameravoeringen van beide omgevingen, waardoor er een dynamisch panorama ontstaat. Sense8 bewijst daarmee dat er veel aandacht is voor het visuele aspect en laat op zulke momenten de karakters op prachtige wijze samenkomen. Zucht…je zou zelf maar al te graag in dat plaatje willen kruipen.

Sense8 Kala
Kala zorgt voor een vleugje Bollywood

Muziek

Ook willen we graag het gebruik van muziek aanstippenwant deze is op een aantal momenten in de serie gewoon erg fijn en aandoenlijk gekozen. Het fungeert als een symbolische en verbindende factor tussen de (voor elkaar) vreemdelingen. Bovendien kun je ook meegenieten met de ondefinieerbaar mooie en sferische muziek van de IJslandse helden van Sigur Rós. Magisch. Zoals bij ons op de bank al werd gesteld: “Zet Sigur Rós als muziek onder wat voor beeld dan ook… het wordt er altijd mooi van.” En dat is ook in dit geval zo. Dikke plus wat dat betreft. Het had zelfs nog wel een onsje meer gemogen.

Sense8 (2)
Capheus (L) en Sun (R) leren elkaar beter kennen

Een fascinerende melange van … alles

Misschien is Sense8 nog wel het beste te beschrijven als een melange van echt alles. Zowel qua genre, als personages, als cinematografische beelden als culturen. Het leunt erg op de pijlers van science-fiction; de personages zijn om een bepaalde reden met elkaar verbonden en trekken ongewild de aandacht van de kwaadgezinde wetenschap. Voeg daar een vleugje drama aan toe (want ja, de personages hebben bewogen achtergronden en dat speelt natuurlijk een rol) en mix dit ten slotte met een snuf badass-actie (a la Kung Fu en Jean-Claude van Damme) en je krijgt een idee van Sense8. De personages zijn, hoewel hier en daar wat cliché, een aardige representatie van de wereldbevolking; de verschillende achtergronden van de karakters houden het geheel wel dynamisch, hoewel sommige karakters nog meer uitgediept hadden kunnen worden. Al deze aspecten vormen samen een erg fascinerend mozaïek, iets wat we niet verwacht hadden na aflevering 1. Sense8 is wat ons betreft zeker een aanrader en gelukkig dat we doorhebben gekeken na de eerste aflevering. Niet veel later volgde de klik met de serie en hebben we het met plezier uitgekeken!

We hebben het nog even beknopt in een paar plus- en minpunten verwoord:

Plus: De dynamiek van de verschillende personages. Muziek. Mooie shots, montage en cameravoering. De mix van meerdere genres. Interessant wanneer karakters hun kracht/gave als ‘sensible’ gebruiken. Sommige zaken zijn wat cliché, maar daar wordt vaak met een grote knipoog mee omgegaan.

Min: Het kan tijd kosten om in het verhaal of de sfeer van de serie te komen. Sommige karakters mochten meer diepte krijgen.   Het ontbreken van de eigen talen kan wat vreemd en geforceerd overkomen (maar dit heeft een reden 🙂 )