Still Alice (2014): taalwetenschapster met dementie

/

Still Alice vertelt het verhaal van de intelligente, charmante en charismatische universiteitsdocente Alice Howland. Ze heeft alles goed voor elkaar; gerespecteerd als taalwetenschapster, een leuke man, een mooi huis en drie volwassen kinderen. Maar dan begint ze kleine black-outs te krijgen, totdat ze het niet meer vertrouwt en naar de dokter gaat.

Ze krijgt te horen dat ze Alzheimer heeft. Dit is natuurlijk nooit leuk nieuws, maar als vitale vijftiger zag niemand dit aankomen. Alice doet er vervolgens alles aan om haar leven nog zo goed als het gaat zo te houden zoals ze het zo zorgvuldig heeft opgebouwd. Ze maakt kleine geheugentestjes voor haarzelf, probeert haar baan uit te blijven oefenen en maakt zelfs een video waarin ze uitlegt aan haar latere zelf hoe ze uit het leven moet stappen als het moment daar is.

still alice recensie review

Julianne Moore kreeg voor haar rol als Alice Howland meer dan terecht de Golden Globe voor Beste Actrice (drama). We zien haar vechten tegen haar ziekte, zich vastgrijpend aan alles wat ze maar kan verzinnen. Maar de ziekte is meedogenloos en ze takelt steeds verder af. De scène waarin Moore voor het eerst een neuroloog bezoekt en de camera minutenlang alleen op haar gezicht is gericht tijdens het verhaal van de dokter, laat eigenlijk al zien waarom de Golden Globe meer dan terecht is. Dit is klein, subtiel maar toch ontzettend krachtig acteren van de hoogste plank.

De film, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van neurowetenschapster Lisa Genova, is een heftige en realistische film geworden met dus een uitmuntende Julianne Moore in de hoofdrol. Still Alice draait vanaf 12 maart 2015 in de Nederlandse bioscopen.

Update

Julianne Moore heeft vannacht, geheel terecht wat ons betreft, de Oscar voor Beste Actrice (drama) in de wacht gesleept! Het is haar meer dan gegund.

still alice oscar julianne moore