The King of Comedy (1982): hilarische en wrange kijk op showbizz

/

Je wilt heel erg graag als comedian werken, je hebt hier, althans volgens jezelf, de kwaliteiten voor, maar je krijgt maar geen kans om je te bewijzen op het allerhoogste podium. Wat je dan doet? Dan ontvoer je de bekendste talkshowhost van het land om een plekje in zijn show te machtigen en zo een miljoenenpubliek te bereiken om voor één avond ‘The King of Comedy’ te zijn.

Dit is de gedachtegang van Rubert Pupkin (een fantastische Robert de Niro). Hij wil dolgraag als grappenmaker beroemd worden in het showbizzwereldje. Maar in hard werken in kleine clubs om naam te maken, je act perfectioneren en je zo langzaam omhoogwerken, gelooft hij niet. Hij wil direct aan de top beginnen. En de top is talkshow The Jerry Langford Show.

King of Comedy langford
Langford onder schot! Bron: The King of Comedy/Netflix

Rubert Pupkin, die de gehele film door iedereen anders wordt genoemd omdat niemand hem dus kent, oefent zijn sketches bij hem thuis voor een uit karton geknipt publiek. Hij leeft in zijn eigen wereld en wil graag een kans om het te maken in de talkshow. Dan, denkt hij, zal hij de nieuwe King of Comedy zijn, zal de wereld aan zijn voeten liggen en zal hij beroemd zijn.

Hij blijft Langford en zijn team lastigvallen en attenderen op het feit dat hij graag een kans zou willen, maar als hij merkt dat dit niet werkt, besluit hij het rigoureuzer aan te pakken. Samen met een even gekke fan van Jerry Langford besluit hij hem dan maar te ontvoeren om zo af te dwingen dat hij zijn sketch mag doen in de talkshow.

The King of Comedy is een heerlijke satirische komedie die nog verrassend actueel is als je Pumpkin vergelijkt met alle jongeren die vandaag de dag alleen maar beroemd willen worden om het beroemd zijn en met de hele beroemdhedencultuur die nu nog sterk aanwezig is. We willen alles van ze weten en vinden dat we dit ook verdienen.

De ster van de film is zonder enkele twijfel Robert de Niro. Hoe hij een psychopaat toch tot een sympathiek persoon kan maken is eigenlijk ongeëvenaard. Moeiteloos schakelt hij van volhardende komediant in spe over naar ontvoerder en koning van de lach. Met Rubert Pupkin heeft hij een heerlijk gelaagd typetje neergezet.

King of Comedy netflix review recensie scorsese de niro karton practice
Oefenen voor een publiek van karton. Bron: The King of Comedy/Netflix

Bij de afwisseling tussen de beelden van de werkelijkheid, de sneue Pupkin die alles op alles zet om een plekje in de show te krijgen, en het voor hem ideale beeld, een Pupkin die wordt gecomplimenteerd door Langford, zie je dan weer de meesterhand van regisseur Martin Scorsese. Deze scenes, die in het begin van de film geruisloos in elkaar overlopen, behoren tot de beste van de film.

The King of Comedy werd toen hij in de bioscopen draaide niet direct op waarde geschat en ook vandaag de dag is het een wat minder bekende film van regisseur Martin Scorsese. En dat is jammer, want het is genieten geblazen. In zijn sketch zegt Pupkin op een gegeven moment: “Better to be king for a night than schmuck for a lifetime”. En zo is het maar net. Dus wees geen schmuck en ga The King of Comedy kijken en voel je ook een koning/koningin.