American Sniper (2014): moordenaar of oorlogsheld?

/

Afgelopen zondag wist American Sniper de Oscar voor Beste Geluidseffecten in de wacht te slepen. En deze effecten zijn ruimschoots gebruikt in de film, want hoe kan dat ook anders als het verhaal zich grotendeels afspeelt op Irakees oorlogsgebied. De film heeft voor de Oscars nog behoorlijk voor wat controverse gezorgd in de VS en het debat over de film polariseerde het land tussen liberalen en conservatieven en tussen oorlog-criticasters en soldaten-vereerders. American Sniper toont het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse soldaat Chris Kyle (Bradley Cooper). De kampioensvraag: Is hij een moordenaar of een held?

Chris Kyle is een jonge, stoere Amerikaan die vastberaden is om het leger in te gaan. Zeker na de aanslagen van 11 september vindt Kyle het zijn plicht om zijn land te verdedigen, ook in verre gebieden als Irak. Hij wordt tijdens de Irak-oorlog uitgezonden naar dit zwaarbevochten gebied en ondersteunt zijn troepen met name met zijn goede sluipschut-activiteiten. Één van de eerste scènes illustreert al gelijk perfect waar het debat over gaat. We zien Kyle op het dak van een gebouw door zijn wapen naar twee verdachte Iraqi’s kijken: Een moeder en haar jonge zoontje. Twee ogenschijnlijk onschuldige burgers. Maar dan blijkt dat de moeder een explosief aan haar zoontje geeft om naar de Amerikaanse troepen in hun straat te gooien en vormen ze ineens een directe bedreiging voor Kyle’s troepen. De keuze die hij hier neemt, maakt dat hij in de controverse van de film zowel als moordenaar en als held wordt bestempeld. Terwijl de film eigenlijk meer nuance verdient.

AMERICAN SNIPER recensie review

Want zo zwart-wit als sommige media in de VS de film deed voorkomen, is American Sniper niet. De film legt eigenlijk niet bijzonder veel nadruk op het feit dat Kyle 160 kills op zijn naam heeft staan of dat hij zijn troepen goed heeft beschermd. Clint Eastwood laat vooral zien hoe oorlog in personen door kan dringen, ook al zijn deze personen er professioneel voor getraind; oorlog is en blijft ongrijpbaar en kan iemand continue achtervolgen. Kyle wordt meerdere malen naar Irak uitgezonden en bij elke missie zien we steeds beter hoe hij geconfronteerd wordt met de zware impact van de oorlog. Zelfs als hij thuis is bij zijn vrouw en kinderen, is hij nooit helemaal de oude en vertoont hij tekenen van een post-traumatische stressstoornis. Oorlog laat zijn littekens na, dat was bekend, maar Eastwood is er toch in geslaagd om het op een rauwe originele en prachtige manier in beeld te brengen. Acteur Bradley Cooper verdient hier ook wel een hoop lof. Hij speelt één van zijn beste rollen uit zijn carrière.

american sniper recensie review 2 sienna miller cooper

Eastwood heeft Kyle absoluut niet als een moordenaar weggezet, maar laat met American Sniper wel duidelijk merken hoe verschrikkelijk de gevolgen van oorlog kunnen zijn. Het patriottistische karakter zit hem dan ook niet in de missie zelf, hetgeen nog wel eens wil gebeuren in Amerikaanse oorlogsfilms (inclusief overdadig veel Amerikaanse vlaggen), maar meer in de behandeling van de soldaten in de V.S.

Ga American Sniper kijken als je van dit genre houdt want daar voldoet de film verder prima aan. Bradley Cooper is een zeer geloofwaardige stoere militair, maar kan zich ook op subtiele wijze kwetsbaar opstellen. De shots zijn verder ook mooi en zorgen voor spanning, vooral wanneer de Amerikaanse sniper het opneemt tegen de Syrische sniper, een heerlijk klassieke verdeling tussen ‘the bad guy’ en ‘the good guy’. Wie de boef is en wie de held mogen jullie zelf uitmaken.

Maar het feit blijft dat je als kijker in een fascinerende rollercoaster zit van spannende scènes, interessante psychologie en opmerkelijke keuzes en dilemma’s die deze missies met zich meebrengen, zowel op militair als maatschappelijk vlak. We kunnen je alleen maar aanraden om je niet te veel mee te laten voeren door kritische liberalen die de film eenduidig neerzetten als een verheerlijking van oorlog/geweld, of door de conservatieve patriotten die op hun tenen getrapt zijn zodra er kritiek op Amerikaanse helden komt (“Patriotism under fire!”). Ga gewoon genieten van een goede en spannende film, vanaf 5 maart 2015, en beslis zelf waar jouw oordeel ligt in dit debat.

american sniper poster front 6 oscars