Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :

Chappie (2015): een lieve gangsterrobot

/

[yasr_overall_rating size=”small”]

Een robot die op een gegeven moment bewustzijn en leervermogen krijgt, Hugh Jackman met een matje zoals we ze vandaag de dag niet vaak meer zien, een futuristisch Johannesburg en de twee Zuid-Afrikaanse rappers/white trash/zef/gangsters van Die Antwoord die eigenlijk zichzelf spelen. Meng deze ingrediënten met een flinke scheut actie- en schietgeweld waar een regisseur als Michael Bay goedkeurend bij zou knikken en je krijgt de cocktail die Chappie heet, de nieuwe sciencefiction actiefilm van de Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp.

Het verhaal

Blomkamp, die bekend is geworden door zijn maatschappelijk kritische film en mockymentary District 9 (2009) en de film Elysium (2013), laat ook zijn derde film afspelen in een toekomstig Zuid-Afrika. Door al het geweld in de straten zijn er politierobots ontwikkeld die de agenten moeten helpen bij de misdaad. Als op een dag een robot bij een arrestatie wordt verwoest en daarna afschreven, ziet computerprogrammeur en bedenker van de politierobots Deon Wilson (Dev Patel, bekend van het op Netflix staande Slumdog Miljonaire) een kans om zijn nieuwe revolutionaire software op de robot te testen. Hij krijgt alleen geen toestemming van zijn bazin Michelle Bradley (Sigourney Weaver) en dus besluit hij de robot dan maar te stelen. Na de herprogrammatie is Chappie geboren; de eerste robot met leervermogen en bewustzijn.

1251623 - Chappie

En dan zal je net zien dat je gehijacked wordt door een aantal gangsters, o.a. Yo-landi en Ninja, de twee leden van rapgroep Die Antwoord. Het mannelijke deel van het duo (Ninja) ziet een uitgelezen mogelijkheid om de robot te kunnen gebruiken om een grote overval op een geldwagen te plegen, om zo een openstaande schuld te kunnen betalen. Het vrouwelijke lid Yo-landi wil dit eigenlijk niet, want ze voelt al direct een moedergevoel voor de zachtaardige en nieuwsgierige Chappie. Chappie heeft maker Deon ook nog eens belooft nooit misdadige dingen uit te halen, maar daar verzint Ninja wel iets op. De snel mentaal opgroeiende Chappie verandert langzaam in een bling gangster robot met dito gouden kettingen, humor waar wij hard om konden lachen, maar diep van binnen blijft hij toch de lieve robot die hij eigenlijk is.

Descartes, geest/lichaam dualiteit

Wat volgt is een film met veel actie, de prachtige en overtuigende motion caption rol van Chappie (gespeeld door Sharlto Copley) en af en toe een fijne scheut gangsterhumor. Qua plot laat Blomkamp jammer genoeg wel wat steken vallen, zeker als je het vergelijkt met zijn debuut District 9. Maar daartegenover staan dan weer, zoals wel vaker bij interessante sciencefiction, een aantal filosofische ideeën die de film de nodige diepte meegeven tegenover al het actiegeweld. Bewustzijn en geest worden in de film gezien als elementen die los staan van het (menselijk) lichaam. Dit bewustzijn kan namelijk, met de door Deon geschreven software, op een USB stick gedownload worden, en vervolgens in een robot worden geüpload.

1251623 - Chappie

Dit idee dat lichaam en geest twee aparte elementen zijn, gaat al terug tot het ideeëngoed van Plato en later iemand als Descartes. Laatstgenoemde zei dat ze inderdaad van elkaar gescheiden waren, maar toch in verbinding staan met elkaar. Hij zei ook dat machines wel degelijk taken goed kunnen uitvoeren, maar dat mensen altijd meer zullen zijn omdat wij beschikken over rede. Regisseur Blomkamp lijkt het dus eens met het eerste punt van Descartes (bewustzijn staat los van het lichaam), maar gaat niet mee met punt 2. Hij laat namelijk een machine zien, robot Chappie, die wél bewustzijn heeft én kan nadenken én kan schilderen én gevoelens heeft etc. Hiermee vertoont hij meer gelijkenissen met iemand als feministe en sociologe Donna Haraway die in haar beroemde essay A Cyborg Manifesto (1983) pleit voor een afschaffing van strakke grenzen tussen mens/dier/machines, mannen/vrouwen etc. Robot Chappie zou dan ook een goed beginpunt zijn voor haar beschreven cyborgs, een samensmelting tussen mens en machine.

Ook kan de machine pijn ervaren, wat duidelijk wordt in een zielige scène waarbij hij wordt aangevallen door jongens van de straat. Dit laatste zou voor Descartes ondenkbaar zijn want dieren (en dit geval dan machines) hebben volgens hem geen geest en kunnen dus per definitie geen pijn ervaren. Het zijn allemaal interessante uitgangspunten die worden aangekaart door regisseur Blomkamp. Want wat betekent dit dan voor de mensheid dat machines bewustzijn hebben? Hoe ga je hiermee om? Maakt bewustzijn je menselijk? Het zijn maar een aantal vragen die je te binnen kunnen schieten bij het zien van de film.

chappie bling gangster

Balancerend tussen cult en mainstream

Chappie gaat uiteindelijk dus over deze filosofische tweedeling tussen geest en lichaam, over sterfelijkheid/onsterfelijkheid, over reïncarnatie, maar ook ‘gewoon’ over de invloed van je omgeving op jou als persoon, over onvoorwaardelijke liefde, over het verschil tussen je onbezorgde jeugd en de harde volwassen realiteit daarna en over je eigen keuzes maken. Dit alles maakt Chappie een film die balanceert tussen cult aan de ene kant, vooral door de inbreng en de stijl van de leden van Die Antwoord en een aantal filosofische ideeën, en mainstream aan de andere kant door de grootse visuals en door al het actie en het geweld in de film.

Maar als je deze filosofische gedachtespinsels er niet uithaalt omdat ze je niets interesseren óf omdat je hier weinig van af weet, dan kunnen we ons voorstellen dat je alleen een actiefilm ala die van regisseur Michal Bay ziet (en daar moet je wel van houden) en als je je dan ook nog eens stoort aan het specifieke stijltje van de Zuid-Afrikaanse rappers, dan kan je Chappie misschien niet de moeite waard vinden. Maar wij vonden al deze elementen juist wél vermakelijk en zeer de moeite waard en daarom dus raden we je toch gewoon maar aan om de film te gaan kijken, want robot Chappie is gewoon een coole en lieve vogel die gegarandeerd een aantal keer een glimlach op je gezicht tovert. En dat is ook wat waard.

Netflix aanbod, tips

Chappie draait nog maar een paar dagen in de bioscoop, dus hij staat uiteraard (nog) niet op Netflix. Maar houd je van sciencefiction en dan vooral het subgenre Cyberpunk (een combinatie tussen cybernetica en punk), dan zijn de eerste logische aanraders natuurlijk de Matrix, deel 1, 2 en 3. In het Cyberpunk genre spelen computers en kunstmatige intelligente vaak een hoofdrol en is de dystopische maatschappij grimmig en vol met hackers. De verhalen zijn bijna altijd gepositioneerd in de toekomst. De ‘uitvinder’ van het subgenre was schrijver William Gibson in zijn boek Neuromancer en daarna is het vaak gebruikt in films en andere populaire media. We zullen even een rijtje Netflixfilms geven die de moeite waard zijn en die het label Cyberpunk hebben.

Cyberpunk Netflix

RoboCop (Verhoeven, 1987)

12 Monkeys (Gilliam, 1995)

Gattaca (Niccol, 1997)

The Matrix (Wachowski & Wachowski, 1999)

Equilibrium (Wimmer, 2002)

Minority Report (Spielberg, 2002)

The Matrix Reloaded (Wachowski & Wachowski, 2003)

The Matrix Revolutions (Wachowski & Wachowski, 2003)

We Are Legion (Knappenberger, 2012), dit is een interessante documentaire en geen speelfilm

      chappie_02037953_ps_2_s-low

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest