Cloud Atlas (2012); zes verhalen, zes werelden, 1 incarnatie geheel

/

Cloud Altas, het postmoderne boek geschreven door David Mitchell, werd lange tijd gezien als één van die boeken die onverfilmbaar zou zijn. Te complex, te veel verhaallijnen, te ambitieus en teveel genres eigenlijk. Het boek viel niet in de smaak bij één van ons, maar dat weerhield ons er niet van om de film toch een kans te geven. En gelukkig dat we dat hebben gedaan, want Cloud Altas als film is hele andere koek. Het blijft een groots verhaal, maar de Wachowski’s (bekend van o.a. de Matrix films) en Tom Tykwer (van de film Lola Rennt en tevens één van de makers van de dit jaar verschenen Netflix Original Sense8) hebben er een fijn filmisch geheel van gemaakt. Een tip: laat je meeslepen en probeer niet alles te begrijpen. Bij een boek gaat dat wat lastiger, maar bij een film is dat prima te doen. Verlies je in de prachtige werelden, de bloedmooie special effects, de vele rollen die de verschillende acteurs/actrices moeten spelen en het toch wel  bijzondere verhaal.

Waar de film Cloud Atlas en dus het boek over gaan vraagt u? Het zijn in ieder geval zes verhalen, in zes verschillende periodes en op zes verschillende plaatsen. Zo komt één verhaal uit een dagboek van Adam Ewing uit 1849. Delen van dit dagboek worden in 1936 vervolgens gelezen door de componist Robert Frobisher die hierover vertelt tegen z’n vriend. Frobischer componeert uiteindelijk het nummer My Cloud Atlas Sextet. Dit nummer speelt een rol in het derde verhaal (zich afspelend in San Francisco in 1973) waarin een moord in een kerncentrale centraal staat. Verder heb je nog verhalen in Londen 2012 (in een bejaardentehuis), opstandige klonen in Seoul (in het jaar 2211, persoonlijk ons favoriete verhaal) en als laatste een verhaal ergens in de verre toekomst in een post-apocalyptisch Hawaï (jaartal onbekend). Al deze verhalen zijn dus met elkaar verbonden, maar vertellen ook zelf een eigen verhaal. En telkens krijg je een ander genre voor je kiezen. Cloud Atlas is daarmee een complexe, maar wel een interessante sciencefiction film geworden over reïncarnatie, onderdrukking, religie en de liefde. Altijd maar weer die liefde.

Cloud Atlas netflix science fiction Seoul 2211
Seoul in het jaar 2211