Foxcatcher vertelt het waargebeurde verhaal van de twee Amerikaanse broers en Olympisch goud winnaars Mark en Dave Schultz en hun relatie met miljonair John du Pont. Het worstelen fungeert voor regisseur Bennett Miller als kapstok om een portret te maken over ambitie, broederliefde, rijkdom en gekte; een film die ondanks zijn lage tempo zeer geslaagd en spannend uitpakt.

Na hun winst op de Olympische Spelen van 1984 zien we Mark (Channing Tatum) twee jaar later getraind worden door zijn oudere broer Dave (Mark Ruffalo). Het succes heeft hem niet dat gebracht wat hij er van gehoopt of verwacht had. Hun relatie is goed, maar hij heeft de hele tijd het gevoel dat hij, ondanks zijn eigen succes, altijd gezien wordt als het kleine broertje van Dave Schultz. Dit gevoel zorgt er uiteindelijk dan ook voor dat hij -ja- zegt tegen het aanbod van de excentrieke miljonair, filantroop en sportliefhebber John Eleuthere du Pont (een onherkenbare Steve Carell met nepneus).

Foxcatcher

Hij heeft namelijk het plan om op zijn immense landgoed persoonlijk een Amerikaans worstelteam te trainen. Hij biedt Mark alle (financiële) middelen aan om zijn geliefde sport naar een hoger niveau te tillen en om hem ook over een aantal jaar weer Olympisch kampioen te maken. Eigenlijk wil hij beide broers hebben, maar Dave wil niet verhuizen en dus gaat Mark alleen. Du Pont verandert langzaam aan in een vaderfiguur voor Mark die duidelijk geniet van alle persoonlijke aandacht, maar Du Pont heeft ook zo z’n eigenaardigheden. Zo bestelt hij op een gegeven moment bijvoorbeeld een tank met mitrailleurs, maar doet hij dit omdat hij zich kan veroorloven of om veilig te blijven tegen onzichtbare tegenstanders?

FOXCATCHER

Want dat wordt langzaam wel duidelijk: John Eleuthere du Pont is een paranoïde, wereldvreemde, coke snuivende, Amerikaanse patriot die altijd indruk wil maken op zijn in een rolstoel zittende moeder. Maar zij vindt die worstelsport maar ordinair. De scène waarin ze even gaat kijken in het sportcomplex en Du Pont een show opvoert om te laten zien wat voor een goede coach hij is, behoort tot één van de beste en grappigste scènes van Foxcatcher. Tevens eist hij van iedereen extreme loyaliteit als hij eenmaal besluit om geld in je te steken.

foxcatcher eenzaamheid

Als Mark uiteindelijk ook in aanraking komt met de drugs, gaat het bergafwaarts met hem en zijn relatie met Du Pont. Hij raakt verstrikt in een wirwar van tegenstrijdigheden en waanzin en als zijn oudere broer Dave ook besluit om naar het landgoed te komen, voel je aan alles dat deze gevaarlijke cocktail op ontploffen staat. En dat is ook wat er gebeurt.

Foxcatcher, genomineerd voor vijf Oscars, is een film die laat zien wat rijkdom, eenzaamheid en ambitie met je kan doen. De rol van de excentrieke miljonair vertoont qua gekte en het geld in overvloed gelijkenissen met een personage als krantenmagnaat Charles Foster Kane uit de film Citizen Kane (Welles, 1941). Langzaam aan beginnen ze hun realiteitsbesef kwijt te raken en krijgt paranoia de overhand, een waanzin die in Foxcatcher toewerkt naar een onvermijdelijk slotstuk.

Foxcatcher poster

Mocht je overigens geïnteresseerd zijn in een andere film met sportende broers in de hoofdrol, dan kun je The Fighter op Netflix eens opzetten. Een intrigerende film met Mark Wahlberg en Christian Bale in de hoofdrol!