Her (2013): liefde in een moderne digitale wereld

/

Het plaatsen van je mening in de inleiding van een recensie vind ik vaak een zwaktebod. Bouw spanning op, verras je lezers, laat ze niet direct weten wat je van de film vindt. Maar nu kan ik niet anders. Ik heb mezelf proberen te bedwingen, maar het is niet gelukt. Her van regisseur Spike Jonze is een sublieme film geworden, waaraan alles klopt.

In Her worstelt Theodore Twombly (weer een prachtige rol van Joaquin Phoenix, binnenkort te zien in Inherent Vice) met zijn stukgelopen huwelijk. Op het werk gaat het hem een stuk beter af. In het Los Angeles van de nabije toekomst is Theodore ghostwriter. Mensen die zelf geen inspiratie hebben maar toch een brief naar een geliefde willen sturen, kunnen bij hem terecht voor een persoonlijk kaartje. Door zijn inlevingsvermogen en gevoeligheid kan hij zich goed in de klanten verplaatsen, waardoor het schrijven van dit soort liefdevolle brieven voor hem kat in het bakkie is, een eitje.

her recensie 2

Maar zo goed als zijn werk hem afgaat, zo slecht gaat het op relationeel vlak. Theodore worstelt dus met zijn huwelijk en de geslaagde dates zijn op een halve hand te tellen. Want alhoewel hij officieel nog getrouwd is met Catherine (Rooney Mara), hebben ze elkaar al een jaar niet meer gezien. Om zijn eenzaamheid een beetje te temmen, koopt hij een nieuw soort computersysteem die op basis van je eigen voorkeuren en leven een eigen identiteit weet te creëren.

En laat deze nieuwe digitale ordeschepper nu net de zwoel pratende Scarlett Johansson zijn of in ieder geval haar stem, want Johansson is in Her fysiek alleen offscreen aanwezig, dus buitenbeeld. We horen haar de hele film alleen maar praten.  Ze heeft dus alleen haar stem om de kijkers qua acteren te imponeren, dus het is extra knap dat dit toch zo goed lukt. Ze speelt het personage Samantha en het is haar taak om het leven van Theodore zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Ze organiseert zijn mailtjes, wijst hem op z’n afspraken, checkt de spelling van zijn brieven en houdt hem gezelschap.

her recensie 3

Maar naar verloop van tijd begint Theodore gevoelens te krijgen voor de wel erg menselijk klinkende Samantha en op haar beurt ontwikkelt ook zij zich tot een vrouw die dan wel geen lichaam heeft, maar wel degelijk menselijke eigenschappen als geestigheid, inlevingsvermogen en sociale intelligentie lijkt te hebben. Ze krijgen zelfs iets dat lijkt op een normale intermenselijke relatie. Door middel van een soort telefoon kan Samantha ook alles zien wat ze beleven op hun uitstapjes. Uiteindelijk bloeit Theodore helemaal op, omdat zij hem op een nieuwe manier naar dezelfde wereld laat kijken.

Qua sfeer en thematiek doet de film af en toe denken aan Lost in Translation, toevalligerwijs ook met een hoofdrol voor Scarlett Johansson. We zien in beide films de eenzame hoofdpersonen figuurlijk verdrinken in een grote stad. Het personage Samantha lijkt dan weer losjes gebaseerd op een iconisch personage als Hal 9000 uit 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick, tevens een computersysteem met menselijke trekjes.

her recensie 4

Spike Jonze is erin geslaagd om een prachtig portret te maken over liefde in een moderne digitale wereld. Kan je verliefd worden op een computerstem? Wat zijn de reacties van de buitenwereld hierop en zouden deze reacties moeten uitmaken? Kan geestelijke intimiteit soms belangrijker zijn dan lichamelijke? Het zijn maar een aantal vragen die Jonze lijkt op te werpen.

Concluderend kunnen we stellen dat de acteerprestaties (Joaquin Phoenix en Scarlett Johansson), de sfeer, de cinematografie (verzorgd door Hoyte van Hoytema) en de muziek (Arcade Fire) één organisch geheel vormen dat je emotioneel laat sidderen van blijdschap en waardoor je je weer herinnert waarom film zo’n prachtig medium is. Het warme kleurenpalet dat Van Hoytema gebruikt, voelt als een warme deken die je bescherming biedt tegen alle slechte dingen in het leven. Natuurlijk bestaat er eenzaamheid en natuurlijk gaan relaties soms uit maar blijf niet steken in bitterheid, hoe moeilijk dat soms ook is.

Her poster Wij Kijken Netflix