Indie Game (2012): games maken en rijk worden

/
img

In Indie Game: The Movie volgen we vier indie gamemakers tijdens het creëren en gedurende de release van hun games. Het is een zenuwslopende tijd waarin het (af)maken van het spel op zowel plek 1, 2 én 3 staat in de levens van de developers. Dit alles levert, ondanks het misschien niet zo spannende onderwerp, wel een zeer goede documentaire op.

Indie gamemakers zijn programmeurs die voor zichzelf en vaak vanuit hun eigen huis werken aan computerspelletjes die, als ze geluk hebben, toch worden opgepikt door een aantal nieuwsgierige gamefanaten. Ze gaan niet voor het grote geld. Het maken van de game is het belangrijkste. Vaak zijn het spelletjes waarin de makers veel van hun eigen jeugd en karakter stoppen.

indie game Fez Netflix
Phil Fish, maker Fez

De indie gamemakers

Één van de vier Amerikaanse indie gamemakers die we in de film zien, is Jonathan Blow. Hij vertelt vooral over de tijd nadat zijn spel Braid uitkwam, een game die uiteindelijk miljoenen heeft opgebracht en wordt gezien als één van de beste spellen ooit. Ondanks dit immense succes vindt hij het toch jammer dat veel van zijn publiek de extra, en in zijn ogen belangrijkste, laag in het spel niet snapt. We horen hem praten over hoe het spel tot stand kwam en hoe het zijn leven veranderde.

indie game braid Netflix
Still uit Braid

Twee andere programmeurs die we volgen zijn het duo, alhoewel ze allebei apart vanuit hun eigen huis werken, Edmund McMillen en Tommy Refenes. Zij werken aan het spel Super Meat Boy, over een poppetje die zich door allerlei moeilijke en gevaarlijke levels moet zien te manoeuvreren om vooral niet dood te gaan.

indie game super meat boy netflix
Still uit Super Meat Boy

Als laatste zien we de moeilijkheden waar Jonathan Blow, de maker van Fez, tegen aanloopt tijdens de creatie van zijn game. Het gaat uit met zijn vriendin, zijn compagnon verlaat het project en de fans, hij had al eens een zeer goed ontvangen demo laten zien, schelden hem uit omdat het echte spel nu al jaren op zich laat wachten.

indie game Fez2 Netflix
Still uit Fez

Menens

Één ding valt direct op bij alle vier de programmeurs: het maken van hun spel is menens en niet iets dat ze er een beetje bij doen. Ze offeren hun hele, al dan niet bestaande, sociale leven op om hele dagen aan hun spelletjes te werken en dat voor heel veel maanden en in één geval zelfs jaren achter elkaar. Alles moet en zal wijken voor dit grote doel. Dat ze het allemaal zeer serieus nemen blijkt wel uit quotes als, en ik parafraseer, ‘ik pleeg zelfmoord als de game niet afkomt’, ‘het is alsof ik verdomme in een concentratiekamp zit’ (over het niet meer buiten komen), ‘ik ben op z’n minst al vijf keer ingestort’, ‘als de game afkomt is doodgaan prima’ en ‘ik was serieus een paar maanden depressief toen Braid uitkwam’.

Maar ondanks, of misschien wel juist, deze alles of niks sfeer boeit de documentaire de volle 90 minuten, vooral als je je bedenkt dat het onderwerp op het eerste gezicht misschien wat saai kan overkomen. Dat Indie Game uiteindelijk toch zo goed uitpakt, komt mede door de smaakvolle benadering van de makers. Ja, we zien inderdaad een paar sociaal niet zo handige en tikkeltje autistische nerds die werken aan een game, maar hun toewijding werkt inspirerend en de verschillende redenen waarom ze de games maken, spreken ook tot de verbeelding.

Dit alles maakt Indie Game een zeer goede en rake documentaire over persoonlijke expressie, mensen inspireren, het volgen van je eigen dromen, tomeloze ambitie, hard werken, doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen. Van niks, iets maken door te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. The American Dream is sinds lange tijd niet zo sober en mooi verfilmd.

indie game netflix poster