My Sassy Girl (2008): hap, slik, weg “romantiek”

/
img

Stel je bent een serieuze, introverte, hardwerkende student en stel dat je opeens een uitbundig blond meisje tegen het lijf loopt op een metrostation. En stél je dan eens voor dat je uiteindelijk besluit om iets minder te studeren en iets meer te leven. En stel je dáárna eens voor dat dit verhaal dan een film is en dat deze film verder dan ook nog eens alles in zich heeft wat een slechte Hollywood film kenmerkt, voornamelijk qua plot, originaliteit en acteerprestaties. Dat zijn inderdaad een hoop “stel je voors”, maar als je je dit allemaal toch kan voorstellen, dan kan je je vast een beeld vormen van de film My Sassy Girl.

My Sassy Girl – Mijn brutale meisje

De hierboven beschreven jongen heet Charlie Bellow (Jesse Bradford) en is de eerste in zijn familie die gaat studeren, het meisje heet Jordan Roark (Elisha Cuthbert) en is vooral erg vaak dronken. En dan gaat ze gekke dingen doen. Tijdens hun eerste toevallige ontmoeting is Jordan ook stomdronken en staat ze gevaarlijk dicht bij een voorbijrijdende metro en daarom besluit Charlie haar weg te trekken. Weg van het gevaar, op naar de veiligheid. Als ze in slaap valt op een bankje op het metrostation, besluit hij haar mee te nemen naar zijn appartement. De volgende ochtend kan zij zich niks meer herinneren.

the sassy girl netflix cuthbert
Still uit My Sassy Girl (2008)

Charlie vindt het wel goed zo, maar Jordan dringt zich steeds maar weer aan hem op. Hij besluit het een kans te geven, maar elke keer als hij na een aantal dates het gevoel heeft ‘ja, lekker dit, dit is een leuk meisje’, lijkt zij juist een muur rond haar persoontje te bouwen. Waarom doet ze dit toch? Ik ga het niet verklappen, maar eigenlijk zou ik het wel moeten doen want My Sassy Girl stelt zo weinig voor, dat het zonde is dat jullie, de lezers, de volle 92 minuten helemaal moeten uitzitten om achter het antwoord te komen. Mocht je het echt willen weten zonder de hele film te willen kijken, stuur dan even een persoonlijk berichtje.

Bruine banaan

‘Als je de film zo slecht vond, waarom besluit je er dan bijna 500 woorden aan vuil te maken?’, hoor ik jullie naar jullie beeldschermen schreeuwen. Om jullie te waarschuwen. Het leven is al zo kort, dus ga je tijd niet verdoen met dit soort bagger. Ik heb niks tegen romantische films, 500 Days of Summer (Webb, 2009) staat zelfs in mijn top 5 films ooit, maar dit soort slappe ongeïnteresseerde Amerikaanse remakes kan ik missen als een banaan met bruine plekken.

Ik zeg remake omdat My Sassy Girl een remake is van het Zuid-Koreaanse Yeopgijeogin Geunyeo (Kwak, 2001), maar dan zonder de scherpe randjes. De Aziatische versie is veel gewelddadiger en realistischer, waardoor de romance tussen de twee jonge mensen niet op de zenuwen gaat werken. Ook de vrijwel verdwenen absurde humor in de Amerikaanse versie, komt de film niet ten goede. Concluderend kunnen we dus wel stellen dat regisseur Yann Samuell gedacht moet hebben: beter slecht gejat dan goed verzonnen.

sassy girl Yeopgijeogin geunyeo netflix south korea metro subway
Still uit Yeopgijeogin geunyeo (2001) aka de veel betere Zuid-Koreaanse versie van My Sassy Girl