In Order of Disappearance (2014): zwartgallige humor en wraak

/
img

Nils Dickman een van beroep ‘weg-sneeuwvrijmaker’ in een rustig en besneeuwd Noors bergdorpje, bewijst dat je met een flinke portie wraakzuchtige gevoelens een heel eind kan komen om iets te bewerkstelligen dat lijkt op gemoedsrust. Meng dit met de zo typerende zwarte Scandinavische humor en je krijgt In Order of Disappearance.

Nadat zijn zoon dood wordt aangetroffen met een overdosis drugs in zijn aderen, vermoedt alleen Nils Dickman (de gehele film sterk gespeeld door Stellan Skarsgård met een deadpan waar je u tegen zegt), dat er meer speelt. Zijn zoon is namelijk geen drugsverslaafde, dat weet hij zeker. Hij gaat op onderzoek uit en komt er al snel achter dat een lokale bende achter de dood zit. Zij hebben het er uit laten zien als een overdosis. Wat volgt is een klim van Dickman naar de bovenste regionen van een Noorse drugsbende op zoek naar de verantwoordelijke van de dood op zijn zoon; lichaam voor lichaam, moord voor moord, zonder dat hij nog iets te verliezen heeft.

in order of disappearance 1

Als de baas van de Noorse bende, de licht ontvlambare veganistische yup en versgemaakte sap fetisjist met de bijnaam The Count (Pål Sverre Hagen), erachter komt dat zijn mannen één voor één verdwijnen, zoekt hij de schuld bij een Servische drugsbende onder leiding van Papa (Bruno Ganz). Als wraak vermoordt hij een Servisch bendelid. Wat volgt zijn vergeldingsacties onderling en een stille Nils Dickman die steeds dichter bij de Noorse bendebaas komt.

in order of disappearance 2

De vergelijking met de film Fargo van de Coen Brothers en de gelijknamige serie uit 2014 ligt voor de hand door het geweld, de humor en de prachtige beelden van de besneeuwde omgeving. Qua zwarte humor en thrillerelementen zijn er lijnen te trekken naar het eveneens Noorse Headhunters uit 2011. In beide films lijkt er tevens een afrekening plaats te vinden met de Noorse (en daarmee Scandinavische) welvaartsstaat en de nieuwe vaak jonge rijke bovenlaag. Een scène in de auto tussen twee Servische bendeleden waarin ze discussiëren over het gevangenisleven in het rijke Noorwegen, kan gerekend worden tot één van de grappigste scènes uit de film.

Jammer genoeg blijft In Order of Disappearance, in het Noors verschenen onder de titel Kraftidioten, verder wat vlak. Het is een aardige plot-driven wraakthriller met af een toe een flinke scheut zwartgallige humor die door al het geweld extra aankomt en verder qua cinematografie een film met schitterende idyllische beelden van besneeuwde wegen en bergen, maar daar blijft het bij.

Netflix aanbod, tips

Zoals in stuk genoemd, raden we zowel de film Fargo als de serie aan. Zowel de omgeving, de humor als de misdaad komen erg overeen met In Order of Disappearance. Wil je meer Stellan Skarsgård, dan kan je gaan voor Thor: The Dark World of het briljante maar zwaarmoedige Deense drama Breaking the Waves van Lars Von Trier.