Selma (2014): strijd om stemrecht en de permissie om mens te zijn

/

Een keer een film over Martin Luther King waarin zijn dood niet breed wordt uitgemeten: ook wel eens fijn. De beste man moet namelijk om hele andere redenen worden herinnerd, namelijk om zijn tomeloze vreedzame inspanningen voor de Afro-Amerikanen. Selma gaat over zijn campagne in de gelijknamige stad in de staat Alabama en toont ons de strijd om stemrecht, maar eigenlijk natuurlijk een strijd en de permissie om mens te zijn.

Het verhaal van King is inmiddels bekend: dominee wil gelijke rechten, maar wil dit bewerkstelligen door middel van vreedzaam protest, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Malcolm X van de Nation of Islam. De drie vreedzame protestmarsen van Selma naar Montgomery uit 1965 waar de film naar toe werkt, kunnen gezien worden als het laatste zetje dat president Lyndon B. Johnson nodig had om de Voting Rights Act of 1965 te tekenen, de wet die een einde maakte aan de ongelijkheid bij het stemmen.

SELMA

We volgen King en zijn groep dus in het plaatsje Selma. De beelden zijn af en toe hard en schokkend. Het (politie)geweld is niet mals en er vallen een boel slachtoffers onder de Afro-Amerikanen. Ze worden geslagen, vernederd, bespuugd en meer van dit alles. Zelfs de strijdlustige Martin Luther King ziet het op een gegeven moment even somber in, maar hij gaat door. Door met geweldloos protesteren, door met het toespreken van de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de kerk en door met het onderhandelen met president Johnson, want ook King weet dat alleen de president een einde kan maken aan het (stem)racisme.

Uiteindelijk lukt het dus, maar de vraag is gerechtvaardigd of racisme vandaag de dag helemaal weg is in de VS. De vraag stellen is hem natuurlijk beant…. precies. Elke keer weer duiken er weer verhalen op in de media van veelal jonge Afro-Amerikaanse jongens die om wat voor reden dan ook mishandeld of zelfs doodgeschoten worden door een blauwe diender. Lees bijvoorbeeld hier ons stuk over de film Fruitvale Station, want daarin behandelen we een aantal van die zaken, zoals bijvoorbeeld de Zaak Ferguson.

Maar wéér terug naar de film. De rol van David Oyelowo (hij speelt King) verdient zeker een pluim. Hij speelt de prediker intens en strijdlustig. Ook zijn toespraken spreken zeer tot de verbeelding. We kunnen ons wel indenken dat voor sommige kijkers de film ietwat langdradig kan aanvoelen, voornamelijk door al die monologen van King. Maar voor iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in de Amerikaanse Civil Rights movement is Selma, trouwens genomineerd voor een Oscar voor Beste Film en een Oscar voor Beste Nummer, een grote aanrader. De film draait vanaf donderdag 17 februari 2015 in de Nederlandse bioscopen.

Update

Selma heeft gisterennacht (22 februari 2015) de Oscar voor Best Original Song gewonnen met het nummer Glory, gezongen door John Legend en Common.

selma poster voorkant