Shame (2011): donker portret van een seksverslaving

/
img

Brandon (Michael Fassbender) leeft een goed leven in New York. Hij heeft een goede baan, een mooi appartement en qua vrouwen heeft hij ook niets te klagen. Maar hij heeft ook een seksverslaving. Een verslaving die hij een plek heeft gegeven zodat niemand er iets vanaf weet en waardoor zijn werk er niet onder lijdt. Maar dan opeens staat zijn zusje Sissy (Carey Mulligan) op de stoep en belandt Brandon in een neerwaartse spiraal waarin zijn zorgvuldig opgebouwde zekerheden langzaam beginnen af te brokkelen.

Donker portret van een seksverslaving

Regisseur Steven McQueen, bekend van Hunger (2008) en het ingrijpende 12 Years a Slave (2013), heeft met Shame een donker portret geschilderd van iemand met een seksverslaving. Hij toont ons hoe zoiets je leven kan beïnvloeden en zelfs kapotmaken.

Brandon heeft het uiterlijk mee, dus in principe hoeft hij geen prostituees uit te nodigen of naar porno te kijken, maar hij moet wel omdat hij anders niet aan zijn hoeveelheid komt. Dit zorgt er aan de andere kant wel voor dat hij zo afgestompt is, dat de daad niet lukt bij iemand voor wie hij wel gevoelens heeft. Op papier klinkt dit misschien ietwat cliché, maar de uitwerking van McQueen is zeer doeltreffend.

shame netflix

Lange McQueen-shots

In vaak lange shots, zonder dat de camera van standpunt verandert, laat hij ons Brandons eenzaamheid observeren. Hij geeft ons, de kijker, op deze manier de mogelijkheid om van een afstandje een standpunt te vormen over Brandon en zijn problemen, zonder zelf een uitleg te geven.

Steve Mcqueen heeft nu na drie films toch wel een bepaald auteurschap/stempel ontwikkeld. Veelal maakt hij in zijn films namelijk gebruik van deze lange shots zonder dat de camera beweegt of inzoomt. Dit vergt veel van de acteurs, maar als het lukt, zoals Fassbender aantoont in Shame of zoals de nu al legendarische zweepslagenscène in 12 Years a Slave, krijg je hele intense cinema-ervaring.
shame netflix 3

Donkere film in NY

Het is dus wel een vrij donkere, harde en melancholische film zonder luchtigheid. Heel anders dan een film als Don Jon (Gordon-Levitt, 2013), waarin ook een soortgelijk probleem wordt getoond (een pornoverslaving), maar de benadering is dus helemaal verschillend. Daar moet je van houden.

Geef je je over aan regisseur McQueen, dan krijg je een prachtig nachtelijk NY te zien, een film van grote beheerste steriele schoonheid -hoe smerig de seks soms ook is- in beeld. Houd je van deze nauwelijks bewegende shots, een sterk spelende Fassbender en van een film die niet helemaal dicht geplamuurd is met wat alles wel niet betekent of zou kunnen betekenen, dan is Shame een film voor jou.

shame netflix 4